Saturday, May 7, 2016

ADAB-ADAB DAN SUNNAH-SUNNAH YANG MESTI KITA JAGA

ADAB-ADAB DAN SUNNAH-SUNNAH YANG MESTI KITA JAGA BETUL-BETUL DAN ISTIQOMAH AMALKAN SUPAYA KITA TAK NAK KERUGIAN WALAUPUN SEDIKIT DI DALAM IBADAH SEMBAHYANG YANG KITA KERJAKAN SETIAP HARI.

TIDAK KIRALAH KAMU IMAM YANG MEMIMPIN SEMBAHYANG BERJEMAAH KE ATAUPUN KAMU MAKMUM KE ATAUPUN JUGA KAMU SEMBAHYANG BERSENDIRIAN TIDAK PERGI BERJEMAAH.

SELALULAH INGAT DAN AMALKAN  PERKARA INI. JANGANLAH SAMPAI KITA MEREMEHKAN PERKARA-PERKARA INI SEHINGGA MENCACATKAN DAN MERUGIKAN AMAL IBADAH KITA DAN ORANG LAIN.

INGATLAH!! KECIL DI MATA KITA TETAPI IANYA BESAR DI SISI ALLAH TA'ALA

Jangan kita cacatkan, rugikan amal ibadah kita yang mana dalam sembahyang kita disunatkan mengangkat tangan pada 4 tempat tapi kita tak buat.

1)Tempat pertama diwaktu takbiratul ihram.

2)Pada waktu kita akan rukuk. Jangan langsung kita turun ke bawah rugi kita.

3)Angkat tangan pada masa i'tidal.

4)Kita akan angkat tangan kita diwaktu kita bangkit daripada tasyahud awal atau daripada rakaat kedua menuju rakaat ketiga.

Antara pesanan Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki Hafidzohullah lagi yang sering kali diingatkan setiap kali menyampikan tausiyah baik itu kepada imam yang memimpin solat berjemaah begitu juga kepada makmum yang lainnya. Yang mana perlu untuk kita selalu INGAT dan AMALKAN iaitu.

Setiap kali selepas sembahyang fardhu. Jangan sesekali kita lupa untuk baca WIRID yang dimulai dengan ISTIGHFAR sekurang-kurangnya 3 KALI. Setelah itu sebelum mengubah duduk iftirasy ataupun duduk tahiyat akhir kepada duduk biasa.

Jangan lupa untuk membaca " LAA ILAAHA ILLALLAAHU WAHDAHUU LAA SYARIKALAH, LAHUL MULKU WA LAHUL HAMDU YUHYII WA YUMIITU WAHUWA ALAA KULLI SYAI'IN QADIIR."

Secara SUNNAHNYA 10 KALI selepas MAGHRIB dan juga selepas SUBUH yang dengan balasannya itu adalah perlindungan, pemeliharaan, kita akan mendapat pagar, jati diri daripada godaan syaitan yang terkutuk, terelak dari diri kita daripada godaannya dan terjaga diri kita sepanjang waktu.

Kita nak balasan yang dijanjikan oleh Nabi kita dengan membaca "ALLAHUMMA AJIRNI MINAN NAAR".

Secara SUNNAHNYA sebanyak 7 KALI setiap kali SELEPAS MAGHRIB dan juga SELEPAS SUBUH maka yang saat seseorang itu meninggal dunia pada hari itu maka Allah akan bebaskan dirinya daripada Api Neraka.

Akan ditulis kebebasan dirinya daripada Api Neraka dibaca diwaktu subuh kalau dia meninggal disiang harinya. Dibaca selepas maghrib kalau dia meninggal pada malam harinya kebebasan diri daripada Api Neraka itu sudah kita dapatkan.

Kemudian ketika nak dibaca "ALLAAHUMMA ANTAS SALAAM, WA MINKAS SALAM, WA ILAYKA YA 'UDUSSALAM, FAHAIYINA RABBANA BISSALAM, WA ADKHILNAL JANNATA DAARAS SALAAM, TA BAARAKTA RABBANAA WA TA'AALAITA YAA DZALJALAALI WAL IKRAAM"

Barulah Imam dibenarkan untuk mengubah kedudukan posisi duduknya mengadap separuh badan ke kanan ataupun juga mengadap sepenuhnya badannya ke arah makmum. Manakala makmum tetap terus mengadap ke arah kiblat.

Setelah itu barulah kita membaca SURAH AL-FATIHAH dan ingatlah jangan kita MALAS, LUPA dan TAK NAK untuk membaca AYATUL KURSI setiap kali selepas sembahyang fardhu kerana kelebihannya yang besar. Ayat Kursi ini adalah TIKET kita untuk nak masuk SYURGA. Menurut riwayat hadis "Tiada apa yang dapat menghalangi orang yang membacanya untuk masuk SYURGA kecuali MATI."

Kemudian dibaca selepas itu tasbih (SUBHANALLAH 33 KALI), tahmid (ALHAMDULLILAH 33 KALI) dan takbir (ALLAHU AKBAR 33 KALI). Janganlah kita MALAS untuk nak mengira bilangan TASBIH 33 KALI TAHMID 33 KALI dan TAKBIR 33 KALI. Kalau kita ikut Imam dan imam tidak membacanya cukup bilangannya. Bererti kita sudah MENGALAMI SUATU KERUGIAN YANG SANGAT BESAR. 1 ucapan SUBHANALLAH itu lebih berat daripada DUNIA dan SEISINYA.

Jadi jangan sampai kita rugi di situ kerana kita malas untuk nak membacanya, malas untuk nak mengiranya. Jadi semuanya 99 KALI jumlahnya yang mesti kita baca setiap kali setiap selesai sembahyang fardhu kita.

Kemudian dibaca "ALLAHU AKBAR KARIIRAN WAL HAMDULILLAHI KATSIIRAN WASUBHAANALLAAHI BUKRATAN WA ASHIILAA. LAAILAAHA ILLALLAAHU WAHDAHUU LAA SYARIIKALAH LAHUL MULKU WA LAHUL HAMDU YUHYI WA YUMIITU WA HUWA ALAA KULLI SYAI'IN QADIIR."

Bagaimana kira-kira kalau kita tak dan membacanya? Bagaimana kira-kira kalau imam tidak memimpin kita untuk membacanya? Bererti itu merugikan kita. Rugi besar bukan setakat dengan lamborghini, bukan setakat dengan sebuah banglo, bukan hanya setakat dengan harta yang mewah tetapi dunia dengan segala isi-isinya kerugian yang menimpa kepada kita masih belum mampu membayar kerugian yang saat ketika kita tidak mengikuti pedoman sunnah yang disunnahkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ.

Akhir sekali pesanan yang disampaikan oleh Tuan Guru Syeikh adalah mengenai ADAB BERSELAWAT ke atas Baginda Rasulullah ﷺ. Kalau boleh bila kita berselawat "ALLAHUMMA SHALLI 'ALAA MUHAMMAD".

Kita CANTIKKAN lagi SELAWAT kita dengan tambahkan Sayyidina. Jadi "ALLAHUMMA SHALLI 'ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD"

Mudah-mudahan selawat kita lebih sempurna, selawat kita lebih cantik, selawat kita lebih istimewa. Tidak membuat remang-remang dan samar-samar. Siapa yang kita maksudkan dengan Muhammad?
Muhammad yang siapa kita maksudkan? Nama Muhammad itu banyak tapi kalau kita kata Sayyidina itu Penghulunya kami, itu Pesuruhnya Allah, itu Kekasihnya Allah, itu adalah yang akan memberikan syafaat itu yang akan menolong, itu yang memberikan bimbingan dan panduan kepada ummat.

Jadi pada saat ketika berselawat kita bagikan selawat yang terbaik. Mudah-mudahan selawat kita kepada Nabi kita tidak membuat nama Baginda ﷺ itu jadi remang-remang dan samar-samar. Kira-kira Muhammad yang mana kita maksudkan? Kalau kita maksudkan Penghulu kita sebut Maulana sebut Sayyidina.

Perumpamaan yang mudah yang diberikan oleh Tuan Guru Syeikh adalah saat ketika kita menyebut nama orang-orang kenamaan misalnya Sultan ataupun Yang Dipertuan Agung. Adakah wajar kita memanggil mereka dengan panggilan nama mereka saja? SEBAGAI CONTOH Yang Dipertuan Agung Sultan Abdul Halim yang walaupun kita bukan orang kedah, walaupun kita bukan orang Malaysia dari Indonesia sebut Halim Halim sahaja.

Saya jumpa Halim di airport KLIA. Kurang asam kamu itu Yang Dipertuan Agung kami. Begitu kita macam mana dengan kita sampai terasa hati saat ketika ada salah seorang warga asing sebut Abdul Halim, Abdul Halim sahaja sebab Abdul Halim itu samar tapi kalau kita sebut Sultan Yang Dipertuan Agung itu yang kita bagikan.

Inikan pula Baginda Nabi ﷺ LEBIH LAYAK dengan GELARAN seperti itu yang perlu untuk dihormati yang perlu dimuliakan yang perlu diagungkan kerana yang agung sultannya, rajanya, presidentnya. Semua makhluk akan mendapatkan imbasan syafaat daripada Baginda Nabi ﷺ pada hari kiamat hatta kepada non-muslim pada orang-orang kafir tidak ada perbezaannya.

Begitu juga Para Sahabat Baginda Nabi ﷺ. Jangan sesekali kita memanggil nama Para Sahabat dengan namanya sahaja. Sebagai contoh Saidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu'Anhu. Kita panggil Abu Bakar sahaja. Siapa kita nak memanggil Para Sahabat yang mulia begitu sahaja. Tidak sopan, tidak beradab.

Jadi panggillah sebutlah dengan penuh sopan, penuh beradab dan penuh kasih sayang dengan kita menyebut di hadapannya Saidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu'Anhu dan juga Para Sahabat Radhiyallahu'Anhum Ajmain yang mulia yang lainnya.

#MutiaraKata[TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI HAFIDZOHULLAH]

JANGAN SESEKALI KITA TINGGALKAN WIRID/ZIKIR SELEPAS SOLAT FARDHU KERANA SEKIRANYA KITA MENINGGALKAN MAKA KITA PASTI AKAN RUGI BESAR SEBAB ITU KITA DITUNTUT, SANGAT DIANJURKAN UNTUK PERGI MENUNAIKAN SOLAT BERJEMAAH KERANA DENGAN BIMBINGAN IMAM DAN MAKMUM YANG LAINNYA MAKA KITA AKAN TERBIMBING DAN BERSEMANGAT UNTUK BERZIKIR KEPADA ALLAH.

TERINGAT PESANAN TUAN GURU SYEIKH NURUDDIN HAFIDZOHULLAH "KALAU SAAT KETIKA WAKTU SOLAT DAN SELEPAS SOLAT PUN KITA TAK MAMPU UNTUK NAK LUANGKAN SEDIKIT WAKTU KITA UNTUK BERZIKIR INGAT KEPADA ALLAH.

AGAK-AGAKNYA WAKTU BILAKAH KITA AKAN INGAT KEPADA ALLAH? BILA DAH DILUAR SOLAT AGAK-AGAKNYA KITA LAGI MUDAH INGAT ALLAH ATAUPUN TIDAK?"

MARI KITA MUHASABAH DIRI MASING-MASING. TAK AKAN KITA INGINKAN SETIAP HARI KITA BERLALU PERGI TANPA KITA SEMAKIN BERTAMBAH DEKAT KEPADA ALLAH TA'ALA?

ALANGKAH RUGINYA KITA INI SEANDAINYA SETIAP HARI KITA BERLALU PERGI TANPA KITA MENGINSAFI, BERMUHASABAH DIRI KITA, MEMIKIRKAN,MENGAMATI MENGENAI NIKMAT UMUR DAN MASA YANG TELAH KITA GUNAKAN SELAMA INI.

APALAH GUNANYA KITA INI SELALU DIPANDANG MULIA DI PANDANGAN MATA MANUSIA, DIKENALI RAMAI ORANG  TETAPI HAKIKATNYA KITA INI TIDAK DIPANDANG, TIDAK DIMULIAKAN OLEH ALLAH TA'ALA DAN PENDUDUK DI LANGIT.

INGATLAH SESUNGGUHNYA KEMULIAAN, PENGHORMATAN ITU ADALAH MILIK ALLAH TA'ALA. ORANG YANG MULIA DI KALANGAN KITA SEMUA ADALAH ORANG YANG PALING BERTAQWA DI SISI ALLAH TA'ALA BUKANNYA DIKENALI, DIMEGAHI, DISANJUNGI OLEH RIBUAN, RATUSAN RIBU, JUTAAN MAKHLUK YANG TIDAK BERKUASA SEPERTI KITA INI.

SEMOGA ALLAH MEMPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN KITA, MEMBERIKAN KITA KEFAHAMAN DI DALAM MEMAHAMI AGAMA, DIKURNIAKAN KEPADA DIRI KITA ILMU YANG BERMANFAAT SERTA DIBERIKAN KEKUATAN UNTUK KITA BERAMAL DENGAN IKHLAS DAN ISTIQOMAH SEHINGGA KITA MENDAPATKAN HUSNUL KHOTIMAH.

SEMOGA ALLAH MENJADIKAN KITA ORANG-ORANG YANG SEMAKIN BERADAB DAN BERAKHLAK, MENJADI ORANG YANG CINTA KEPADA PARA ULAMA, ORANG YANG SUKA BELAJAR ILMU, ORANG YANG SUKA MENDENGAR KATA-KATA NASIHAT PARA ULAMA, MENDAPATKAN ILMU DARIPADA PARA ULAMA, DI DALAM MAJLISNYA PARA ULAMA

DAN MENGAMALKAN APA YANG KITA DENGARKAN YANG KITA PEROLEHI DARIPADA ILMU YANG DISAMPAIKAN. SETERUSNYA KITA MENYAMPAIKAN KEPADA YANG LAINNYA DENGAN HARAPAN MUDAH-MUDAHAN KITA MENJADI ORANG-ORANG YANG MENJADI ASBAB KEBAIKAN DAN TURUNNYA HIDAYAH DARIPADA ALLAH  سبحانه  وتعالى KEPADA MASYARAKAT SEKELILING KITA

#JomKitaMuhasabahDiri
#SolatHadiahTeragungIsraMikraj
#JomKitaJagaSolatKita
#JomKitaSolatBerjemaah
#JomKitaJadiKakiMasjid
#TakutlahKitaKepadaAllah
#PeringatanKebaikanBersama
#JomKitaMenangis
#PaksaMataKitaUntukMenangis
#JomKitaBeramal
#JomKitaBersihkanHatiKita
#JomKitaBertaubat
#JomKitaBanyakkanIstighfar
#JomKitaBerselawat
#JomKitaMengingatiMati
#BertaubatlahKeranaAllah
#JomKitaBetulkanNiatNiatKitaDiDalamKitaMenuntutIlmuAgama
#JomKitaMengimarahkanRumahAllahBerusahaMenjagaSolatBerjemaahDanMenghadiriMajlisIlmu
#JomKitaDekatkanDiriDenganParaUlamaDanParaSolihin
#MelihatWajahMerekaMemberikanKetenanganKepadaHatiMengingatkanKitaKepadaAllahTaala
#MaafAdaPenambahanPenguranganPerubahanKesilapanKesalahanDiDalamPenulisanTidakSamaSepertiYangAsalDisampaikan
#SemogaMendatangkanManfaatKepadaSemuaYangMembacanya

No comments:

Post a Comment