Friday, May 8, 2015

🌴KEAGUNGAN TAHAJJUD🌴



🍀 Diantara keistimewaan dan keutamaan solat tahajjud, boleh rujuk didalam Al Quran: surah Ath-Thur ayat 49; Thaha ayat 130; Az-Zumar ayat 9; Al Furqan ayat 64-65; Ali Imran 113; Al Insan 26; Az Zariyat 15-19; Qaf 40; Al Isra 79 dan Al Muzammil 6.

🍀 Solat Tahajjud, merupakan ibadah yang pertama kali diperintahkan oleh Allah swt kepada Nabi kita Muhammad saw sebelum diperintahkan ibadah yang lain.

🍀 Solat Tahajjud juga, merupakan ibadah yang bernilai tinggi. Rasulullah saw bersabda “Dua rakaat yang dilakukan oleh seorang hamba dipertengahan malam yang akhir itu, jauh lebih baik dari dunia dan seisinya. Seandainya tidak akan menyusahkan umatku, niscaya akan saya fardhukan (tahajjud) keatas mereka “(Ihya Ulumuddin – Al Ghazali).

🍀 Solat Tahajjud, salah satu saranan untuk menjadi hamba yang bertaqwa. Allah swt berfirman “Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam, dan di akhir malam mereka memohon ampunan Allah“ (Adz-Dzariya ayat 17-18). Diantara ciri orang yang bertaqwa “Setiap kali mereka ingin tidur dan berbaring, mereka rindu utk berduaan dengan Allah swt, dan Allah mengejutkannya.”

🍀 Ahli Tahajjud dijanjikan Allah swt masuk syurga. Ibnu Mas’ud menyebutkan “Tertulis dalam Taurat, Allah menjanjikan sesuatu kepada orang-orang yang menyempatkan dirinya beribadah di waktu malam, berupa sesuatu yang belum pernah dilihat mata, belum pernah didengar telinga, dan belum pernah terlintas di hati siapapun, bahkan malaikat pun tidak mengetahui, tidak juga para Nabi yang di utus. Kemudian kami membaca Al Quran ‘Tidak seorang pun yang mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka (berbagai kenikmatan) yang menyejukkan pandangan mata sebagai imbalan perbuatan mereka‘ (As-Sajdah (32 ) : 17)

🍀 Allah swt akan menempatkan ahli Tahajjud pada tempat yang terpuji. Allah swt berfirman “Pada sebagian malam hendaklah engkau bangun untuk bertahajjud, sebagai amalan nafilah (sunat) bagimu, mudah – mudahan Allah mengangkatmu ketempat yang terpuji“ (Al Isra ayat 79) 

🍀 Kerana itu mengapa ahli tahajjud zaman dahulu tidak tertarik dengan tawaran jabatan – jabatan apa pun di dunia?’ Jawabannya “Kerana Allah sebagai yang maha Penguasa Yang Menguasai alam semesta ini telah menjanjikan kepada Ahli Tahajjud akan diberikan jabatan atau kedudukan yang tidak dapat disamakan dengan jabatan di dunia ini”. 

🍀 Dharar bin Dhamrah Al Kanani bercerita tentang Ali bin Abi Thalib ra kepada Muawiyah bin Abi Sufyan“ Ia (Ali) menjauhi dunia beserta gemerlapannya. Ia sering merindukan malam dan kegelapannya.” Katanya lagi diantara ciri kekasih Allah “Hanya ingin terkenal di langit dan tidak ingin terkenal dibumi.” 

🍀 Disinilah peranan tahajjud, disamping untuk melatih keikhlasan. Kelihatan ulama-ulama akhirat yang bertahajjud punyai pengikut-pengikut yang ramai. Malah mereka dihormati dan dijadikan ikutan.

🍀 Kalau kita ingin mengungkap, mengangkat keutamaan dan keistimewaan solat Tahajjud, tidak akan habis, ibarat kita menyelam ke dasar samudera yang teramat dalam, semakin kedasar semakin indah dan banyak mutiara termahal yang tersimpan disana.

✴ Oleh itu, Ayuhlah kita wajibkan diri untuk bangun dan melaksanakan solat tahajjud, agar Kita diampun, diberi kasih sayang dan mendapat keredhaan sari Allah swt buat kita semua.. Wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment