Thursday, August 11, 2016

BERGURULAH DENGAN GURU YANG KITA TAHU SIAPAKAH GURU-GURUNYA YANG BERSAMBUNG SANAD ILMUNYA SEHINGGA SAMPAI KEPADA BAGINDA RASULULLAH ﷺ


Sanad itu adalah mata rantai yang bersambung. Misalnya kita nak belajar karate atau senamrobik dan sebagainya. Begitu pergerakan asas kita dengan bunganya, rentaknya, kombinasinya dan sebagainya. Mana mungkin kita terus tahu begitu sahaja.

Tentu ada sanadnya bukan? Sanadnya bagaimana? Daripada Murid ke Gurunya. Gurunya belajar daripada Gurunya turun temurun daripada Tok Wan siapa orang yang membuat tarian tadi itu.

Sanad itu bersambung salsilah atau rantaian ilmu itu bersambung kepada orang yang pencetusnya siapa? Mujtahidnya siapa? Sampai kepada siapa? Hadith-hadith Rasulullah ﷺ sampai kepada Baginda Nabi kita. Tafsir sampai kepada pengarangnya. Itu sanad.

Dari sudut mana pentingnya sanad? Pentingnya sanad ada ilmu yang bersambung itu LEBIH MENYAKINKAN kita mendapatkan SUATU KEFAHAMAN YANG BETUL sebab fahaman kita daripada Tok-Tok Guru kita dengan fahaman yang benar. Tok-Tok Guru kita daripada fahaman Tok-Tok Guru mereka yang betul bersambung sampai kepada Baginda Rasulullah ﷺ.

Sementara yang mengaji dengan kitab langsung buka kitab tanpa bimbingan Guru yang benar bersanad walaupun dia ada kefahaman dalam bahasa arab. Itu kadang-kadang sedikit mengelirukan. Ke hulur ke hilir. Mana yang kelirunya? Hanya mengikut KEFAHAMAN dia. Dia siapa itu? Mujtahidnya pun tidak. Masih banyak ilmu yang masih tidak diketahui dan perlu dipelajari. Setakat jawatan sahaja itu tidak cukup.

Ilmu yang secara bersanad lebih menyakinkan kebenarannya sebab ianya daripada kepala kepada kepala daripada Tok Guru kepada Tok Guru bersambung sampai kepada Sayyidina Rasulullah ﷺ berbanding yang datang daripada "tempat" yang dia buat ijtihad sendiri.

Akhirnya orang-orang dia sesatkan, kelirukan. Dia punya fahaman sendiri yang kadang-kadang FAHAMAN dia itu tidak betul.

Nabi kita bersabda "Allah laknat orang-orang yahudi menjadikan kubur Para Nabi-Nabi mereka." Jadi kata "mereka" haram hukumnya berkubur di dalam Masjid. Jadi itu apa hubungannya?

Itu terbalik yang Nabi kita laknat itu adalah orang yahudi yang membangun Masjid atas kubur. Sementara yang hat kalian itu terbalik. Kalian katakan haram berkubur di dalam Masjid. Itu ke hulur ke hilir.

Kenapa jadi keliru macam itu? Sebab memahami hadith ikut kemampuan yang ada pada dirinya tanpa melalui bimbingan Guru yang membetulkannya dan melalui rantaian ilmu yang bersanad.

#MutiaraKata[AL-ALIM AL-FAQIH AL-ALLAMAH TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI HAFIDZOHULLAH]

PERINGATAN BUAT DIRI SENDIRI KHUSUSNYA DAN PERINGATAN BERSAMA SECARA UMUMNYA

Jom kita menghadiri majlis-majlis ilmu. Mengambil ilmu daripada Para Ulama duduk bertalaqqi bersama.
Belajar ilmu mengambil ilmu dan mencontohi adab serta akhlak yang ditunjukkan oleh Para Guru yang mengajar untuk kita amalkan dalam kehidupan seharian kita.

Janganlah kita hanya mengambil ilmu di internet, facebook, whatsapp dan sebagainya. Percaya sepenuhnya dengan apa yang kita baca dan kita lihat di media sosial tanpa kita ketahui kebenaran, kesahihah sesuatu berita itu.

Jangan kita mudah terpedaya dan terpengaruh dengan segelintir golongan yang saling kafir mengkafirkan antara satu yang lain, mengelirukan orang, memfitnah, membuka aib orang lain, membidaah sesukati hati, menyesatkan orang dengan sewenang-wenangnya, merendahkan dan menghina Para Ulama sesuka hati.

Akan tetapi marilah kita tunjukkan AKHLAK yang baik dan ADAB yang diajarkan dan ditunjukkan oleh Para Guru kita yang mana mencontohi dan menjadikan Baginda Rasulullah ﷺ sebagai ikutan dan panduan. Jaga-jaga, berhati-hatilah dengan komen-komen kita di media sosial. Tulislah sesuatu yang akan mengembirakan diri kita di akhirat kelak.

#ApaItuSanad
#MuhasabahDiri
#PeringatanBuatDiriSendiriKhususnyaPeringatanBuatYangInginkanPeringatanSecaraUmumnya
#JomKitaPergiKeRumahAllah
#JomKitaJagaSolatFardhuBerJemaahKhususnyaSolatIsyakDanSubuhBerjemaah
#JomKitaMenghadiriMajlisIlmu
#JomKitaBelajarAgamaDenganBimbinganGuruYangBersanadKeilmuannya
#JomTalaqqiSecaraBersanad
#JomTalaqqiKitabTurath
#JomTalaqqiKitabImamAlGhazali
#JomTalaqqiKitabParaHabaib
#JomPerkemasIlmuTauhid
#JomBelajarSifat20
#JomTalaqqiKitabPenawarBagiHati
#JomKenaliHormatiDanCintaiParaUlamaPewarisParaNabi
#JagalahAdabKitaKetikaBersamaParaAlimUlamak
#MaafAdaSalahDanSilap
#SemogaMendatangkanManfaat

No comments:

Post a Comment