Friday, July 22, 2016

Pesanan waktu Mati ku

Assalaamualaikum wbt para sahabat sahabat ku yang dimuliakan..

*Akan datang satu hari di mana antum akan menerima berita tentang sudah tiada nya aku...tiada lagi aku bertapak atas bumi Allah ini.*

Aku sedari bahawa kesihatan yang baik tidak menjamin diri ku dapat mengelak dari *mati*...aku hanya mengharapkan dengan usaha menjaga kesihatan agar mendapat pahala memelihara amanah NYA kepada ku.


Mati ku...bila kah waktu nya ..? 
dan di mana kah ia di takdirkan aku rebah tanpa di izinkan lagi bangun sedar ... dan bagaimana cara pemergian ku ? Sesungguh nya Yang ESA saja yang mengetahui ini...tapi yang pasti, waktu nya akan datang.

Sekira jasad ku masih sempurna waktu itu nafas ku sudah terhenti, tubuh ku sudah terkeju keras...dan aku di beri gelaran terakhir -- al mayat! 

sering ku terfikir tentang bab *mati* ini...  setiap hari ku mengingati diri untuk berdu'a agar di kurniakan *husnul khotimah* pada hari yang mulia, dalam keadaan pergerakan terakhir ku yang ta'at kepada NYA, Sangat ku berharap Allah menjawab permohonan du'a ini. 

Sudah kerap kali ku menziarahi saudara atau sahabat yang telah di panggil _pulang_, dan bila ku menatap wajah jenazah nya terlintas dalam hati..."_satu hari begini la aku nanti_"..menggigil badan memikirkan nya.

Terasa haru bila di bayangkan yang diri ku yang hina ini mungkin tidak layak mendapat pandangan rahmatNYA. Hidup di bumi NYA dengan penuh kelalaian lagi merugikan skali gus menzalimi diri. *ALLAHU ROBBI*, _Astaghfirullahal adzim_

Wahai ahli keluarga ku, 
wahai para sahabat ku..
wahai kenalan ku...
bila tiba masa ini nanti diri ini akan sudah tidak mampu lagi berkata pesan mahu pun memohon maaf kepada antum atas segala kesilapan, kekurangan, kekasaran dan kebiadan tingkah laku ku terhadap antum. Dalam keadaan ku sebagai mayat yang waktu itu sedang bergelutan dengan kesengsaraan mati...akan merasa menyesal dengan segala nya itu...dan sekira nya lidah yang dahulu nya ringan bertutur ( kata2 sia sia ) dapat bergerak buat kali terakhir...mungkin ini yang akan ku ungkapkan kepada antum 

_"wahai ahli dunia , keluargaku, sahabat handai ku, bantu la aku dengan du'a mu kepada YANG ESA, kirimkan lah hadiah pahala bacaan qalam Allah buat ku, ampun kan dosa ku terhadap antum sekalian, yang di sengajakan atau pun yang tidak di sengajakan, perhitungan yang tidak lengkap, pendapat dan pandangan yang tidak tepat yang menyinggung perasan, seloroh yang tidak senang hati,...
Maafkan aku! 
Maafkan aku!
Maafkan aku!...

sekira aku berhutang yang aku tidak kesempatan melunaskan nya atau pun terlupa tentang nya tuntutlah dari waris ku. Sekira nya waris ku tidak kemampuan melunaskan nya, aku pohon di berikan keringanan buat mereka dan roh ku....Aku berharap tiada hutang piutang ku ini membebankan aku dalam alam barzagh nanti....sekira nya tutur bahasa dan adab ku ada menyinggung perasan antum, maaf kan aku...sekira ada termakan dari harta antum yang tidak ku sedari..maaf kan aku._

_Diriku berharap sangat akan kiriman du'a terutama dari ahli keluarga dan sahabat2 ku yang lebih dekat diri mu dengan YA KHOLIQ agar memanjatkan du'a untuk diri ku ...semoga aku di haramkan azab kubur dan azab api neraka, agar antum memohon buat ku kepada NYA agar di beri laluan mudah ke JANNAH NYA tanpa di hisab, di beri perlindungan arashNYA, mendapat syafa'at Nabi junjungan... dan tergolong dalam kumpulan yang mendapat pandangan RAHMAT NYA"_

Sekira nya antum dapat melaksanakan ini buat ku, maka akan gembira lah aku ... dan dalam kesempatan masih bernyawa sekarang ini...aku mengucapkan JAZAAKALLAHU KHAIR 

Allahurobbunaa...Anugerah kan kami khusnul khotimah.

Al faqir Ad dhoif Abd-Allah 
Abd-rahman Mansor

No comments:

Post a Comment