Tuesday, July 19, 2016

Ucapkanlah "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH"



Dikisahkan ada seorang petani di zaman Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam.Petani itu dari jauh dia melihat kerajaan Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam yang hebat yang tiada sehebat begitu.

Lalu ketika perjalanan Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam yang ditemani oleh binatang-binatang,jin dan sebagainya maka petani itu tengok dari jauh dan berkata "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH"Allah hebat sungguh kerajaan Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam.

Lalu ucapan ini " SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH" ditiup oleh angin sampai kepada Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam.Lantas,Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam memberitahu kepada pembantunya di sana ada seorang petani maka pergi kamu panggilnya.

Setelah itu maka didatangkan petani tersebut dihadapan Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam.Lalu Nabi Sulaiman pun bertanya apakah yang kamu ucapkan?Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam ini digeruni ditakuti maka petani itu berkata tiada apa-apa yang saya ucapkan.

Bertanya sekali lagi Nabi Sulaiman.Cuba kamu bagitahu apa yang telah engkau ucapkan.Maka petani itu pun menjawab.Saya tiada ucap apa-apa,saya cuma kata "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH" kerajaan kamu ini hebat.

Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam mengatakan ucapan kamu "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH" itu lebih afdal hebat dari apa yang aku miliki.Maknanya kerajaan-kerajaan yang besar ini kalau dibandingkan dengan ucapan "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH" itu lebih afdal hebat.

Maka ternyata benar mana kerajaan Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam?Mana Nabi Allah Sulaiman 'Alaihissalam dan pengikut-pengikut beliau?Mereka semua telah wafat dan kembali kepada Allah سبحانه وتعالى.

Tetapi ucapan "SUBHANALLAH,WALHAMDULLILAH" itu lebih besar daripada nikmat-nikmat yang dikurniakan oleh Allah سبحانه وتعالى sebab itu Allah سبحانه وتعالى tidak memandang seseorang idengan nikmat yang diberikan itu tapi Allah سبحانه وتعالى memandang ke mana kamu kembalikan nikmay itu.

Adakah dia kembali nikmat tersebut kepada dirinya sendiri ataupun kembali kepada Allah سبحانه وتعالى.Kerana itu keajaiban orang-orang yang beriman ini adalah apabila dia diberi nikmat oleh Allah baik nikmat itu kecil ataupum besar maka dia akan bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى manakala apabila dia ditimpa sesuatu musibah maka dia akan bersabar dengan musibah tersebut.

#MutiaraKata[USTAZ MUSTAFA KAMAL HAMZAH]

No comments:

Post a Comment