Wednesday, March 16, 2016

KALAM NASIHAT AL-HABIB UMAR BIN HAFIZ



"Sayyidī الحبيب عمر بن حفيظ - Habib Umar Bin Hafidz berkata:

"Bagi mereka yang taat kepada Allah, tak ada hal yang lebih baik yang dapat mereka lakukan selain menunjukkan belas kasihan kepada orang-orang yang tidak taat, berharap baik bagi mereka dan berusaha untuk menyelamatkan mereka.

Jika seseorang yang taat serta soleh menunjukkan sikap sombong atau memandang hina kepada seseorang yang tidak taat, maka tindakan orang yang taat itu sudah termasuk ketidaktaatan. Jadi siapa saja yang telah diberkati dengan ketaatan kepada Allah harus membuat ketaatan mereka lengkap dengan menunjukkan belas kasihan kepada mereka yang tidak taat dan harus berusaha untuk menyelamatkan mereka".

Orang-orang yang dekat dengan Allah tidak menganggap diri mereka paling taat / sholeh. Sebaliknya, mereka melihat diri mereka sebagai hamba yang pendosa. Yang dimaksud di sini adalah bahwa seseorang yang telah diberikan kemampuan untuk taat kepada Allah secara lahiriah, mampu melakukan solat dan kewajiban lainnya tidak harus menunjukkan sikap sombong atau menghina kepada mereka yang secara terbuka tidak taat kepada Allah. Allahu a'lam - Allah tahu yang terbaik).

Berkata Al-Habib Umar lagi, "Jagalah hati kamu, dan anak-anak kamu, jagalah kecintaan kepada Allah, Rasulullah dan Sahabatnya, Rasulullah. Jangan kamu biarkan, anak-anak kamu bersahabat dengan sahabat yang rosak akhlaknya. Jangan biarkan anak-anak kamu, melihat program-program orang-orang kafir dan munafik. Kenalkan mereka kepada orang-orang soleh, dan orang-orang baik dinegeri kamu. Carilah tahu, siapa sahabat kepada anak kamu sehingga, mereka tidak tegelincir, sehingga tidak tergelincir akhlaknya."

Sayyidil Habib Umar Ben Muhammad Ben Hafidz juga memberi nasihat:

"Betapa ramai orang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada jema'ah tertentu.

Betapa ramai orang yang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada kepentingan tertentu seperti kemasyhuran diri ataupun keuntungan bisnes.

Betapa ramai orang berbicara tentang Agama, akhirnya hanya membawa kepada tariqat tertentu.

Betapa ramai orang yang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada parti tertentu.

Sekiranya begitulah tujuan seseorang berbicara agama, maka siapakah pula orang yang akan berbicara tentang Agama, untuk mengajak umat Islam kepada Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ ?"

"Sesungguhnya, Umat Islam berhajat kepada majlis-majlis yang menyatukan hati-hati mereka. Yang mana majlis tersebut hanya bertujuan untuk menghidupkan Agama, sebagaimana yang diperintahkan oleh Baginda ﷺ , bahkan majlis-majlis sebegitulah-lah yang menjadi kebanggaan Baginda ﷺ , apatah lagi majlis tersebut menyatukan hati umat Islam diatas cinta kepada Allah ﷻ dan Baginda ﷺ "

Lalu Habib 'Umar berdoa "Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang menghidupkan Agama kami".

"Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang menghidupkan Agama kami".

"Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang menghidupkan Agama kami".

Al-Allamah Al-Habib Umar bin Hafidz

SILA SHARE DAN SEBARKAN

No comments:

Post a Comment