Friday, February 22, 2013

Tausiyah Kiyai Jamhuri



Pagi selepas subuh hari Khamis 14hb feb 2013- Tausiyah by Kiyai Jamhuri al Banjari.

He shared:
Sebaik baik perbuatan selepas Subuh adalah duduk sekita dengan membaca quran atau pun berzikir sehingga waktu matahari terbit...Jangan tido balik.. Kerana waktu tu penuh dengan pengampunan ALLAH dan sebaik baik waktu untuk memanjatkan du'a. Dan di gandakan pahala oleh Allah serupa haji dan umrah...Ameen. Nabi bersabda tentang perkara Ini dengan penuh keyakinan ke benaran nya….mari lah kita mengamalkan nya.

Jika kita mengimam waktu subuh, kiyai kata jangan di panjang kan bacaan kerana ada di belakang kamu ada yang uzur ataupun yang ada urusan pagi. Adalah di riwayatkan bahawa Muazz bin Jabbar pernah di tegur oleh Rasullulah berkenaan ini.

Berkenaan solat jemaah...se elok nya amalan itu adalah yang Azan itu sama orang nya dengan yang akan qamat nanti... Jangan lain lain org!

Kiyai mengesyorkan kita Baca:
"Laa ila haillah huwah duhu la sharikala lahul mulku wa lahul hamdu yuh yi wa yu Mittu wahuwa ala qul li shai in qadir..."     10x
selepas solat subuh dan margrib... Sebelum habis baca ini jangan di pindah kedudukan kaki duduk ( tahyat akhir )

Waktu solat itu tidak buleh diam…waktu kita solat dan kita sudah selesai al fatihah tapi Imam masih lagi meluh habis fatihah, maka kita jangan di diamkan waktu itu…kita penuhi dengan surah, ad -dhuha, kalau masih lagi imam membaca slow dan belum lagi untuk rokok tapi kita buleh lagi baca al- nashrah, kalau lagi masih ada ruang masa kita baca At Tinn (wati ni wazzaytun)….jangan di kosongkan waktu kita menunggu itu…kita akan dapat pahala membaca ayat quran…satu kebaikan 10 ganjaan nya.

Kiyai berpesan JANGAN kita cuba senang senang menterjemah ayat ayat Quran dengan kepandaian akal kita...tanpa berguru yang berilmu...Kalau ingin juga berdegil dengan bangga untuk mentafsirkan sendiri maka mesti lah bersedia untuk menahan keperitan API neraka, kerana di situ lah tempat untuk org macam ini.
Kiyai menceritakan kembali tentang peristiwa semalam di komplek yayasan di mana ada tetamu (two young ladies- students it is believes ) datang untuk menziarahi one of the Habib. They were not appropriately dress, they wore jean (kiyai sebut ..”jinng”)..tighly fitted and not covering the bentuk badan. At time Kiyai was at the BISTRO for breakfast when these young ladies came walking in front of the area. He alerted us to “ Tolong tutup mereka!”…he was apparently disturbed by this sight and said. “Kesian mereka nanti tidak dapat langsung nanti bau syurga mau pun peluang untuk memasuki nye”.
When this happened I was near by…but in this morning’s tausiyah he repeated it and emphasized the importance for muslimat to jaga penampilan mereka. Jangan mereka sampai di laknat ALLAH kerana ada kira mereka langsung merosakkan diri sendiri dengan dosa itu dan juga menanggung dosa orang orang yang TER-lihat akan keadaan mereka. “ingat ya bapak bapak…al quran ada menyebut “"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu…” --- ”Fu an fusakum wa ahlikum na rra”. “Kebanyakan leleaki memang suka tengok kejelikan ini ya…lazimnya lelaki suka bukan?!” …maka bayangkan sekiranya yang terr lihat keaddan mereka itu orang ynag beriman dan orang yang wara’…kekasihi oleh ALLAH orang itu, maka akan terosak ibadah perempuan itu kerana meyinggung orang yang ALLAH kasihi..”
“Kesian sekali kerana sekrang ini banyak sekali perempuan perempuan berpakaian yang tiada guna nye…ingat ya bapak bapak, tolong jaga ahli keluarga…jangan ada “layang layang terbayang”…celana singkat, yang ketat, bonjol bonjol… ini sudah akhir zaman…tolong jangan biasakan membenarkan pakaian celana jean(g)- jean(g)….ini satu musibah yang melanda umat islam…gunting saje celana jean(g)”
“Jangan di tinggi kan sanggul di atas kepala, HARAM hukum nye…ini seperti bogol nye unta…ini ada hadis nya…tolong jangan beraksi’ dengan pakaian menjolok” kata kiyai…
Kiyai mengijazahkan Qaseedah untuk semua…

No comments:

Post a Comment