Friday, March 6, 2015

BAGAIMANA UNTUK BERUBAH DAN ISTIQOMAH DALAM PERUBAHAN YANG DILAKUKAN.



Seseorang yang ingin berubah untuk mendekatkan diri kepada Allah سبحانه وتعالى pertama sekali perlulah mempunyai keinginan untuk berubah.Jika ada keinginan untuk berubah itu adalah sesuatu yang baik.

Jika seseorang itu hadir ke majlis talim/majlis ilmu tetap dalam dirinya tak ada perubahan dalam hidupnya maka ini disebabkan di dalam dirinya tiada keinginan untuk berubah maka niat untuk berubah itu paling utama.

Bagaimana untuk mendapatkan istiqomah dalam mengerjakan sesuatu amalan kebaikan dan perubahan yang dilakukan.

1)Ciptakan lingkungan yang baik.Suasana,keadaan yang baik kerana dunia ini dibentuk dengan keadaan.Jika keadaan,suasana itu baik maka kita juga akan jadi baik.Contohnya kita bersahabat dengan orang-orang yang baik yang dapat mengingatkan kita kepada Allah Ta'ala.

Kita ciptakan suasana untuk beribadah.Contohnya jika kita solat dhuha 2 rakaat itu bagus tapi jika kita melihat di Masjid ada orang yang menunaikan solat dhuha 8 rakaat,dengan banyaknya zikirullah,membaca Al-Quran,selawat dan sebagainya maka hati kita akan turut terpanggil untuk melakukan lebih lagi.Tengok orang beribadah lebih kita pun turut ingin melebihkan amal kita.

2)Ilmu.Kita harus tahu kerana yang namanya hati itu jika ingin diubati mestilah dengan ilmu.Harus kena ada ilmunya.Tak mungkin kalau tak ada ilmu.Jika seseorang tidak mempunyai ilmu maka dia ingin melakukan kebaikan tapi ternyata itu sebenarnya merupakan suatu dosa di hadapan Allah Ta'ala.(Beramal tanpa ilmu).

Maka untuk mengubati hati haruslah dengan ilmu.Hadirkan diri ke majlis ilmu untuk mendapatkan ilmu sebelum kita beramal.Jangan sesekali beramal tanpa ilmu.

3)Untuk mendapatkan istiqomah itu mestilah dengan mujahadah yakni melawan hawa nafsu.Tidak mungkin seseorang itu dapat istiqomah tanpa mujahadah yang dilakukan.Orang-orang yang bersungguh-sungguh bermujahadah melawan hawa nafsunya di jalan Allah maka Allah Ta'ala akan membukakan baginya jalan-jalan menuju kepada-Nya.

Bukan hanya satu jalan tapi banyak jalan yang mana semua jalan itu dapat mendekatkan dirinya kepada Allah Ta'ala.Dengan membaca Al-Quran dapat mendekatkan diri seseorang kepada Allah.Dengan jalan berzikir seseorang itu dapat dekat kepada Allah.Dengan jalan sedekah dapat mendekatkan seseorang diri kepada Allah.Dengan memberikan penghormatan kepada kawan dapat mendekatkan diri seseorang kepada Allah dan banyak jalan lagi yang mana semuanya dapat mendekatkan diri seseorang itu kepada Allah Ta'ala.

Tapi caranya adalah lawan dahulu hawa nafsunya.Contohnya sekiranya kita rasa malas untuk hadir ke majlis ilmu maka kita lawan juga nafsu kita dengan menghadirkan diri ke majlis ilmu.Sekiranya kita malas untuk bangun solat malam maka paksakan juga diri kita untuk bangun.Begitulah juga dengan semua amal kebaikan yang kita lakukan.Perlulah kita bersungguh-sungguh bermujahadah melawan hawa nafsu kita.

#MutiaraKata[AL-HABIB MUHAMMAD RIDHO BEN YAHYA]

No comments:

Post a Comment