Wednesday, January 20, 2016

Carilah 8 Sya'afat Ketika Di Dunia Supaya Dapat Membantu Kita Di Hari Akhirat.

ILMU-SHARE

🔹Setiap manusia akan bertemu ALLAH SWT seorang demi seorang di Padang Mahsyar (Hari Akhirat) nanti untuk diperiksa segala amalan baik dan buruknya.  Ketika ini tidak ada siapa boleh menolongnya melainkan hasil usahanya sendiri semasa hidup di dunia. SYAFA'AT akan dapat menolongnya adalah juga hasil daripada amal soleh semasa di dunia dahulu.

🔹SYAFA'AT ini sangat penting untuk membantunya kerana pahala yang dibawanya belum tentu cukup untuk menyelamatkan dirinya daripada azab yang besar di Hari Akhirat nanti. 

LAPAN Jenis Syafaat Di Padang Mahsyar kelak ialah :
 
1⃣ Al-Qurān.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Bacalah Al Quran, sesungguhnya pada Hari Qiamat nanti Al Qurān akan datang sebagai pembawa Syafa'at kepada yang membacanya" (Hadith Riwayat Muslim)
 
2⃣ Puasa.
 
Nabi SAW bersabda maksudnya : "Puasa dan Al-Qurān akan memberi Syafa'at kepada seseorang hamba pada Hari Qiamat." (Hadith Riwayat Imam Ahmad)
 
3⃣ Malaikat.
 
Firman ALLAH SWT maksudnya : "ALLAH Mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka (Malaikat) dan yang di belakang mereka, dan mereka tiada memberi Syafa'at melainkan kepada orang yang diredhai ALLAH." (Surah Al-Anbiya ayat 28)
 
4⃣ Nabi Muhammad SAW.(Sya'afat yang paling utama)
 
4.1. Syafa’at Nabi SAW diperuntukkan bagi kaumnya yg tidak mempersekutukan ALLAH SWT (Syirik)
Nabi SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya Syafa’atku diperuntukkan bagi umatku yang sama sekali tidak berbuat syirik kepada ALLAH SWT." (Hadith Riwayat Ahmad)
Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Orang yang paling berbahagia dengan (mendapatkan) Syafa'atku pada Hari Qiamat adalah orang yang mengucapkan (Kalimat) Laa Ilaaha IllaLLAHu (Tidak ada sesembahan yang benar kecuali ALLAH) dengan Ikhlas dari hati atau jiwanya."(Hadith Riwayat Bukhari).
 
4. 2. Syafa'at Nabi SAW diperuntukkan bagi pelaku dosa besar di kalangan umatnya. 
Nabi SAW bersabda maksudnya : “Syafa’atku adalah bagi pelaku-pelaku dosa besar (kabair) dari kalangan umatku.” (Hadith Riwayat Tirmizi)
(Pelaku dosa besar menghadapi risiko jika mengharapkan Syafa'at ini kerana kebiasaannya pelaku dosa besar belum sempat bertaubat sehingga akhir hayat akan di masukkan ke dalam neraka terlebih dahulu)
 
4. 3. Syafa’at Nabi SAW bagi orang yang meninggalkan perbuatan berbantahan (debat) dan dusta serta orang yang selalu memperbaiki Akhlak.
Nabi SAW bersabda maksudnya : “Aku adalah sebagai penjamin yang memberi jaminan bagi seseorang yang memperoleh sebuah rumah di halaman Syurga iaitu bagi orang yang meninggalkan perbuatan berbantahan sekalipun berbantahan itu benar, dan juga sebuah rumah di pertengahan Syurga bagi orang yang meninggalkan perbuatan dusta sekalipun dengan tujuan bergurau senda, dan juga sebuah rumah di puncak Syurga bagi orang yang memperbaiki Akhlak dan berbudi mulia.”(Hadith Riwayat Abu Daud).
 
4. 4. Syafa'at Nabi SAW diperuntukkan bagi umatnya yang banyak berSelawat kepadanya.
Nabi SAW bersabda maksudnya : “Orang yang lebih berhak mendapat Syafa’atku pada Hari Qiamat ialah orang yang lebih banyak Selawatnya kepadaku.” (Hadith Riwayat Ibn Mas’ud r.a)
 
Sabda Baginda lagi : “Barangsiapa berSelawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barangsiapa berSelawat kepadaku dari jauh, maka Selawat itu diserahkan oleh seorang Malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan dunia dan Akhiratnya dan aku sebagai saksi dan pembela baginya.” (Hadith Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib).
 
5⃣ Para Syuhada.
 
Nabi SAW bersabda maksudnya : "Orang yang mati syahid itu dapat memberikan syafaat kepada 70 orang di kalangan keluarganya." (Hadith Riwayat Abu Darda)
 
6⃣ Ulama.
 
Dari Utsman bin Affan RA, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Di Hari Qiamat, yang memberi syafaat tiga golongan, iaitu para Nabi, kemudian Ulama, kemudian Syuhada” (Hadith Riwayat. Ibnu Majah)
 
7⃣ Para Hafiz Al-Quran.
 
Nabi SAW bersabda maksudnya : "Barangsiapa membaca Al Qurān dan mengamalkannya, menghalalkannya yang halal dan mengharamkan yang haram maka ALLAH Memasukkannya ke dalam Syurga dan dia boleh memberi Syafaat 10 orang keluarganya yang sudah pasti masuk neraka." (Hadith Riwayat At-Tirmidzi)
 
8⃣ Syafaat-syafaat kecil.
 
8.1. Solehiin ialah orang yang soleh, iaitu orang yang taat pada ALLAH, Nabi Muhammad SAW, Agamanya, ibu bapanya, gurunya dan hormati jirannya dan masyarakat sekitar.  Termasuk sahabat yang soleh boleh memberi syafaat kepada sahabatnya yang lain.  Ulama' Salaf ada memberi pesanan :"Carilah banyak sahabat, kerana sesungguhnya tiap-tiap Mukmin itu mempunyai syafaat.  Maka semoga engkau dapat masuk ke dalam Syafaat sahabatmu. Orang-orang beriman dan beramal soleh dapat memberi Syafaat (pertolongan) kepada sahabat-sahabatnya dan membawa masuk kedalam Syurga.  Dikatakan juga , apabila ALLAH SWT. Mengampunkan dosa seseorang, maka orang tersebut akan dapat memberi Syafaat kepada sahabat-sahabatnya."
 
8.2. Shadiqin ialah orang yang jujur dan benar bagi setiap perkara dalam urusan hidupnya sama ada perniagaan, pemerintahan dan lain-lain lagi.
 
8.3. Anak yang meninggal dunia sebelum ditaklifkan hanya memberi syafaat kepada ibu bapanya.  Nabi SAW bersabda maksudnya, “Anak-anak kecilmu – pada riwayat yang lain- anak-anak kecil mereka – (menjadi) kunang-kunang di dalam Syurga, seorang di antara mereka menemui ayahnya, memegangi bajunya tidak berhenti sampai ALLAH memasukkan dia dan ayahnya ke dalam Syurga.”  (Perawi: Imam Ahmad, Bukhari di dalam Al Adabul MUfrad, Imam Muslim di dalam Shahihnya dari Abu Hurairah.)

💟 Mudah2an kita memperolehi segenap Bantuan agar menjadi Mukmin yg akan mendapat Syafa'at-syafa'at tersebut, dan dimasukkan ke Syurga ALLAH tanpa hisab,
Aameen ALLAHumma Aameen ~

No comments:

Post a Comment