Thursday, January 21, 2016

Peringatan...

DEKATKANLAH DIRI KITA DENGAN PARA ULAMA DAN SELALULAH KITA MENDAMPINGI MEREKA MERAPATKAN LUTUT-LUTUT KITA BERTALAQQI MENGAMBIL ILMU DARIPADA MEREKA, MENGHADIRI MAJLIS-MAJLIS ILMU AGAR HATI KITA KEMBALI BERCAHAYA DAN HIDUP. MUDAH-MUDAHAN DENGAN BERKAT KITA SELALU BERSAMA DENGAN PARA ULAMA DAN SELALU BERADA DI MAJLIS-MAJLIS ILMU MAKA KITA MENDAPATKAN KEBAHAGIAAN, KESELAMATAN DI DUNIA, DI ALAM BARZAKH DAN DI AKHIRAT KELAK

Di dalam hadis Rasul ﷺ mengatakan " Akan datang suatu zaman atas Ummatku. Mereka akan berlari akan pergi menjauhkan diri daripada Para Ulama dan daripada Para Fuqaha maka Allah  سبحانه  وتعالى akan menurunkan 3 bala."

Hari ini ada ramai orang yang tak mahu berkumpul bersama Para Ulama dan Para Fuqaha yang merupakan ahli fiqh yang mengatakan soal halal dan haram. Dia tak mahu kenapa? Kerana dia takut seolah-olah dia akan terbatas dalam melakukan kegiatannya. Apatah lagi kita berada di akhir zaman.

Zaman sistem riba yang berkembang. Mereka mengatakan dengan sistem riba akan berkembang harta mereka tapi Allah سبحانه  وتعالى
mengatakan "Kalau anda mahu berkembang harta anda bukan dengan riba tapi dengan sedekah." Ini akan berterusan sampailah nanti zamanya Imam Mahdi yang kita tunggu-tunggu di akhir zaman yang akan membawa keadilan kepada semua Ummat Manusia.

Yang kita takutkan adalah hari ini ramai orang jauh dari Para Ulama. Kalau orang sudah jauh dari Para Ulama, jauh dari majlis ta'lim, majlis ilmu maka kata Rasulullah ﷺ,Allah سبحانه  وتعالى akan berikan 3 bala kepadanya iaitu

1)Allah سبحانه  وتعالى  akan mengambil keberkahan dari rezeki. Dia punya wang, dia punya gaji, dia punya harta tapi dia banyak tidak berkah urusannya. Dia tak akan rasa cukup dengan apa yang dia ada. Dapat gaji dia kena bayar ini kena bayar itu sampai akhirnya dia merasakan tak cukup-cukup dengan apa yang dia miliki. Itu tandanya Allah sudah menarik keberkahan rezekinya.

2)Allah سبحانه  وتعالى akan kirim kepada mereka Pemimpin-Pemimpin yang zalim. Ini kalau orang jauh dari Ulama. Pemimpin yang adil dia akan selalu datang kepada Para Ulama minta nasihat minta pandangan mengenai masalah Ummah.

Sepertimana Saidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu'Anhu yang sampai ada yang mengatakan "Dia tidak pernah tidur di malam hari dan tidak pernah tidur siang hari selama pemerintahannya." Maka orang bertanya kepada Saidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu'Anhu " Wahai Amirul Mukminin Saidina Umar. Kenapa engkau tidak pernah tidur di malam hari dan tidak pernah tidur di siang hari?"

Lalu Saidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu'Anu mengatakan "Kalau aku tidur di malam maka aku takut aku tidak menjalankan kewajibanku sebagai seorang hamba. Dan kalau aku tidur di siang hari, aku takut aku akan melepaskan tanggungjawabku sebagai seorang pemimpin."

Dan yang ketiga yang paling menakutkan kalau kita jauh dari Para Ulama dan jauh daripada majlis-majlis ilmu maka kata Rasulullah ﷺ di dalam hadis tersebut. Allah akan berikan musibah yang ketiga iaitu

3)Mati dalam keadaan Su'ul Khotimah. Mati dalam keadaan yang tidak baik. Kita takut ini kerana mati yang tak baik ini menandakan iman kita sudah rosak. Di dalam hadis yang lain Nabi ﷺ mengatakan "Seseorang itu akan dimatikan sebagaimana hidupnya." Kalau kita ini suka hadir majlis pengajian ilmu seperti ini InshaAllah kita akan dimatikan dalam keadaan yang baik Husnul Khotimah dan akan dibangkitkan sebagaimana dia meninggal dunia.

#MutiaraKata[AL-HABIB AGIL BIN ABDUL QODIR BARAQBAH HAFIDZOHULLAH]


Selalulah kita ini duduk bersama dengan Para Ulama kerana Para Ulama itu diumpamakan seperti HUJAN yang MENYIRAM kepada HATI-HATI yang GERSANG yang sedang KEMARAU yang sedang KERING maka Para Ulama itu akan MENCURAHKAN ILMU dan HIKMAHNYA kepada kita.

Sepertimana yang disebutkan oleh Luqman Al-Hakim kepada anaknya. "Wahai anakku!! DUDUKLAH KAMU dengan PARA ULAMA dan RAPATKAN  KEDUA LUTUTMU bersama dengan mereka dikeranakan Allah سبحانه  وتعالى akan MENGHIDUPKAN HATI seseorang itu dengan CURAHAN CAHAYA ILMU daripada Para Ulama sebagaimana Allah سبحانه  وتعالى MENGHIDUPKAN BUMI ini dengan CURAHAN TITISAN AIR HUJAN."

#MutiaraKata[AL-HABIB NAJMUDDIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH]

SEMOGA KITA DIPILIH OLEH ALLAH TA'ALA UNTUK SENTIASA MENDAPATKAN JEMPUTAN DARIPADA ALLAH TA'ALA UNTUK KITA INI SENTIASA DIPILIH MENGIMARAHKAN AKAN RUMAH ALLAH DENGAN KITA DAPAT SOLAT FARDHU 5 WAKTU SECARA BERJEMAAH BERSAMA TAKBIRATUL IHRAM DI BELAKANG IMAM DAN JUGA KITA DAPAT MENGHADIRI MAJLIS-MAJLIS ILMU. DUDUK BERSAMA PARA ULAMA DAN ORANG-ORANG YANG DEKAT KEPADA ALLAH TA'ALA

YANG MUDAH-MUDAHAN KITA INI MENJADI, DIPILIH OLEH ALLAH DI ANTARA MEREKA GOLONGAN YANG AKAN MENDAPATKAN NAUNGAN DI HARI YANG TIADA NAUNGAN MELAINKAN NAUNGAN ALLAH TA'ALA

SEMOGA KITA MENJADI ORANG-ORANG SUKA MENGHADIRI MAJLIS-MAJLIS ILMU, YANG SUKA MENCARI KETENANGAN, YANG SENTIASA INGIN BERTAUBAT DAN KEMBALI KEPADA ALLAH TA'ALA DAN TERUS MELAKUKAN AMAL KEBAIKAN, YANG SUKA BERBUAT BAIK, YANG SUKA MENDENGAR KATA-KATA NASIHAT PARA ULAMA, MENDAPATKAN ILMU DARIPADA PARA ULAMA, DUDUK DI DALAM MAJLISNYA PARA ULAMA DAN MENGAMALKAN APA YANG KITA DENGARKAN YANG KITA PEROLEHI DARIPADA ILMU YANG DISAMPAIKAN

SETERUSNYA KITA MENYAMPAIKAN KEPADA YANG LAINNYA DENGAN HARAPAN MUDAH-MUDAHAN KITA MENJADI ORANG-ORANG YANG MENJADI ASBAB KEBAIKAN DAN TURUNNYA HIDAYAH DARIPADA ALLAH TA'ALA KEPADA MASYARAKAT SEKELILING KITA.

#JomKitaMuhasabahDiri
#JomKitaBertaubatKepadaAllah
#JomKitaBerusahaMeningkatkanKetaqwaanKitaKepadaAllah
#JomKitaZahirkanRasaCintaKitaKepadaBagindaRasulullahDenganKitaMengamalkanMenjunjungSunnahBaginda
#JomKitaBerzikirDanBerselawat
#JomKitaMengimarahkanRumahAllah
#JomKitaSolatBerjemaah
#JomKitaMenghadiriMajlisIlmu
#MendekatkanDiriKepadaParaUlamaDanSolihin
#DudukBersamaParaUlamaDanOrangOrangSoleh
#MengambilIlmuSecaraBersanadBertalaqqiMendapatkanIlmuYangBarokahYangBermanfaat
#MembersihkanHatiYangBerpenyakit
#MaafAdaPenambahanPenguranganPerubahanDanKesilapanAyatDalamPenulisan
#SalingIngatMengingatkan
#SemogaMendatangkanManfaatBuatDiriSayaDanSemuaYangMembacanya

No comments:

Post a Comment