Wednesday, January 27, 2016

SATU PANDUAN UNTUK KITA SEMUA SEBAGAI ORANG AWAM YANG KELIRU DAN BINGUNG

SATU PANDUAN UNTUK KITA SEMUA SEBAGAI ORANG AWAM YANG KELIRU DAN BINGUNG DENGAN PERMASALAH AGAMA YANG TERJADI PADA MASA INI YANG BANYAK TERJADI DI LUAR SANA. LEBIH-LEBIH LAGI DI DALAM MEDIA SOSIAL KHUSUSNYA YANG MANA BANYAK SANGAT YANG MENGELIRUKAN KITA SEBAGAI ORANG AWAM

UNTUK KITA BERHATI-HATI DAN MELIHAT SIAPAKAH GROUP YANG BENAR DAN YANG SALAH MAKA SERBA SEDIKIT KITA CHECK, AUDIT DIRI KITA, MUHASABAH DIRI KITA TELITI BETUL-BETUL, TANYA HATI DAN IMAN KITA YANG MANAKAH SATUKAH KITA BERADA SEKARANG INI

Macam mana kita nak tahu kita berada ditempat yang betul, pandangan yang betul dan sebagainya. Kita sebagai orang awam menjadi bingung apabila kita hadir di sesuatu majlis di sesuatu masjid. Ustaz-Ustaz kita pandangannya lain-lain mengatakan "Ini salah ini tak betul ada dalil ayat Al-Quran dan Hadis Nabi ﷺ." Ada pulanya kita hadir di majlis yang lain yang mengatakan "Ini boleh pula bahkan merupakan ibadah yang besar dan sebagainya."

Semuanya mengemukakan dalil-dalil, nas-nasnya. Kita yang orang awam ini menjadi bingung dan keliru tidak tahu. Kalau ustaz-ustaz, orang-orang yang alim. Mereka faham mereka tahu kalau apa yang engkau ketengahkan mereka boleh tunjuki kita yang mana yang betul yang mana yang salah. Akan tetapi kita sebagai orang awam manalah nak tahunya.

Satu panduan yang dianjurkan oleh Mufti Tarim Al-Allamah Al-Habib Ali Masyhur Bin Muhammad Bin Salim Bin Hafidz. Beliau mengatakan "Kalau engkau nak tahu kumpulanmu ini betul ataupun tidak. Pertama sekali engkau mesti berlapang dada dahulu. Bersedia untuk tengok salah ataupun tidak.

Sebab padahnya engkau kalau boleh nak mempertahankan tapi group engkau ini tak boleh mempertahankan engkau di depan mahkamah Allah سبحانه وتعالى. Dekat dunia bolehlah dia nak mempertahankan group dia. Dia dengan Syeikh dia. Dia dengan Habib dia. Dia dengan fulan dia tapi depan mahkamah Allah سبحانه وتعالى.

Kalau group itu tidak group yang benar maka tidak dapat membela kita depan Allah سبحانه وتعالى. Engkau jawab sendiri. Satu panduan kita nak tahu pengumpulan kita ini, mazhab kita ini, pandangan kita ini, group kita ini benar ataupun tidak. Kita rujuk satu ayat Al-Quran yang mudah iaitu Surah Al-Fatihah.

Dari Surah Al-Fatihah hari-hari kita minta pada Allah سبحانه وتعالى
"Ya Allah Tunjukkanlah aku(kami) jalan yang lurus." Agaknya Allah tak tunjukkan ke kepada kita jalan yang lurus? Pada ayat berikutnya sendiri Allah dah tunjukkan kepada kita jalan yang lurus "Iaitu Jalan yang lurus ini adalah mereka yang Allah kurniakan nikmat ke atas mereka."

Siapa mereka itu? Para Nabi, Para Siddiqin, Para Syuhada dan Para Solihin. Jadi jalan yang lurus ialah jalan Para Nabi, Para Siddiqin, Para Syuhada, Para Solihin. Selain daripada jalan ini bukan jalan yang lurus.

Apa kena mengena dengan kita? Memang ada kena mengena dengan kita. Engkau lihat dalam group engkau. Kita tengok "Ya Allah tunjukkan aku jalan yang lurus." tapi dalam group engkau ini ada yang mengatakan Para Sahabat Nabi ﷺ

Saidina Abu Bakar tak betul, Saidina Umar tak betul, Saidaitina Aisyah tak betul dan sebagainya. Kalau group engkau ini tidak berkenan dengan Para Sahabat Nabi ﷺ yang telah dijamin Syurga mereka bersama Nabi ﷺ tetapi dia berani kutuk dan mencerca.

Bermakna group engkau tidak sehaluan dengan Para Siddiqin. Bermakna tidaklah group engkau ini berada dalam "Sirratal Mustaqim (jalan yang lurus)". Maka engkau tinggalkanlah group engkau ini.

Kalau group kita pula berani menyebut tak payah mengikut Imam Syafie tak payah ikut Imam Maliki, Imam Hanbali, Imam Abu Hanifah. Jadi ini group tidak ngam dengan Solihin. Ini semua pemimpin-pemimpin Para Salihin

Kalau engkau berani mencerca ini semua Imam Al-Ghazali semua. Kalau group engkau tidak berkenan dengan Imam-Imam ini sedangkan mereka ini Solihin bermakna group engkau tidak dalam konsep Al-Fatihah "Sirratal Mustaqim (Jalan yang lurus).

Kalau group engkau pula tidak berkenan pada Wali-Wali Allah. Siapa percaya Wali-Wali ini syirik, tak betul. Tidaklah group engkau ini sehaluan dengan Syuhada kerana Para Auliya dan Ulama ini maqamnya lebih tinggi daripada Para Syuhada.

Kalau group engkau pula tidak minat dengan Ahlul Bait Nabi ﷺ. Mengatakan jangan ikut Habib-Habib ini maka group engkau tidak bersetuju dengan Anbiya Wal Mursalin. Siapa Habaib ini? Mereka adalah zuriat Nabi ﷺ. Keturunan Nabi Muhammad ﷺ.

Kalau group engkau ada mengatakan ini semua maka group engkau ini tidaklah berada di "Jalan yang lurus".

Satu perkara lagi kita nak tahu kumpulan kita ini betul ataupun tak betul. Walaupun berdalil sekalipun ada ayat Al-Quran dan Hadis Nabi ﷺ dan group yang satu lagi ini pula dengan ayat Al-Quran dan Hadis Nabi ﷺ.

Satu tanda yang perlu kita kesan dan kita hati-hati. Kita tengok AKHLAK siapa yang lebih mulia. Nabi ﷺ bersabda "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kesempurnaan AKHLAK."

Mencerca itu bukan menunjukkan akhlak yang baik. Apatah lagi menuduh. Apatah lagi menyalahkan lagi dan mengatakan sudah terkeluar daripada Agama Islam.

Mencerca Agama apa-apa pun, Bangsa apa-apa pun sepakat mengatakan mencerca itu bukan AKHLAK yang baik. Ini menjelaskan yang mana suka mencerca ini bukanlah kumpulan yang betul kerana tidak mengikut AKHLAK Nabi ﷺ.

Jadi kita dah tahu maka jangan kita terikut dengan kata-kata ataupun ajakkan orang lain apatah lagi yang suka mencerca, mengutuk, menghina dan sebagainya. Itu bukan AKHLAK kita. Walaupun kita diserang, dihina dan dikatakan pelbagai-bagai tuduhan dan tohmahan maka jangan kita melawan balik dengan AKHLAK yang tidak baik.

Kita mengalah, tidak melawan bukan tandanya kita ini kalah. Kita ini tidak kuat tetapi sekiranya kita pun berdebat sama dengan mereka maka ia secara tak langsung menyatakan yang kita setuju, membenarkan dengan AKHLAK mereka.

Kita tahu kita benar. Kita tahu kita ada sandaran. Kita tahu siapa ikutan kita. Kita tahu nas-nas dan dalil-dalil kita. Cukuplah memandai Allah  سبحانه وتعالى dipihak kita. Tak perlu kita mengorbankan AKHLAK kita untuk mempertahankan dengan melawan kembali dengan CERCAAN dan HINAAN yang serupa dengan mereka. Tak payah!!! Tak payah!!! Kita dah pun dipertahankan.

#MutiaraKata[SYEIKH ABU ZAKI BIN YUSUF AS-SANGGAFURI HAFIDZOHULLAH]

SEMOGA ALLAH TA'ALA MENYELAMATKAN DAN SENTIASA MENJAGA AQIDAH DIRI KITA, AQIDAH AHLI KELUARGA KITA, AQIDAH ANAK-ANAK DAN ISTERI KITA, AQIDAH KELUARGA KERABAT KITA, AQIDAH SAHABAT-SAHABAT KITA DAN SEMUA UMMAT ISLAM MENGIKUT AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

SEMOGA KITA MENJADI ORANG-ORANG YANG SUKA MENDENGAR KATA-KATA NASIHAT PARA ULAMA, MENDAPATKAN ILMU DARIPADA PARA ULAMA, DUDUK DI DALAM MAJLISNYA PARA ULAMA DAN MENGAMALKAN APA YANG KITA DENGARKAN YANG KITA PEROLEHI DARIPADA ILMU YANG DISAMPAIKAN

SETERUSNYA KITA MENYAMPAIKAN KEPADA YANG LAINNYA DENGAN HARAPAN MUDAH-MUDAHAN KITA MENJADI ORANG-ORANG YANG MENJADI ASBAB KEBAIKAN DAN TURUNNYA HIDAYAH DARIPADA ALLAH TA'ALA KEPADA MASYARAKAT SEKELILING KITA

#JomKitaMuhasabahDiri
#SelalulahIngatPesananDanNasihatParaGuruGuruKitaSemua
#JomJagaAdabDanAkhlakKita
#TakPerluMencaciAtaupunMenghinaOrangLain
#JomTingkatkanKetaqwaanKita
#OrangYangMuliaDiSisiAllahAdalahMerekaYangPalingBertaqwa
#JomKitaBersihkanHatiKita
#JomKitaBerzikirDanBerselawat
#JomKitaMengimarahkanRumahAllah
#JomKitaJagaSolatBerjemaah
#JomKitaMenghadiriMajlisIlmu
#UbatBagiHatiAdalahIlmu
#JomKitaDekatkanDiriDenganParaUlamaDanSolihin
#MaafAdaPenambahanPenguranganPerubahanDanKesilapanAyatDalamPenulisan
#JomKitaSalingIngatMengingatkan
#SemogaMendatangkanManfaatKepadaSemuaYangMembacanya

No comments:

Post a Comment