Friday, March 21, 2014

Jom tiru Nabi

Tazkirah sebelum juma td..
Jom tiru Nabi....

Nabi paling2 istimewa sebab memang tiada bandingannya...paling terkesan bila Nabi dinyatakan sebagai seorang yang sentiasa memenuhi panggilan...sama ada isteri...sahabat...keluarga...hamba...hatta musuh pun...dengan ucapan...labbaik..lebih kurang maksudnya..." coming" 

Bukan seperti kita...kadang2 dipengaruhi oleh mood....bila mood baik...kita ok...bila mood tak baik...kita tak bole kekalkan standard kita nak memenuhi permintaan orang lain....

Kita juga kerap berbeza layanan...bila orang yang kita fikir tak de kepentingan...kita sombong...kita tak layan sangat...kita tak hormat...bila orang yang kita rasa ada manfaat yang kita akan perolehi kita membodek dan terhegeh2...hu hu

Antara kekelebihan bila kita tiru nabi ni...
Perkongsian kisah...
Bagaimana Pelawak Firaun yang bernama Yoyo....diselamatkan Allah dari tenggelam di tengah lautan...satu2 nya yang terselamat dari bala tersebut adalah kerana dia pernah meniru cara Nabi Musa berjalan.... (tujuannya nak bagi Firaun ketawa dan mmepersendakan Nabi Musa)

Sekiranya...dengan meniru Nabi utusan Allah...yang bertujuan mngaibkan...diberikan sebegitu sekali pertolongan....apa yang Allah sedia kan utk kita yang berusaha meniru Nabi dengan tujuan utk menyintainya....?

Apa yang kita nak tiru?
Nabi jaga penampilan...
Nabi wangi...suka berwangi wangian....sehinggakan Nabi meneguhkan bahawa mmebelanjakan 1/3 daripada harta utk perfeum tidak dikira membazir...utk lelaki shj, kaum hawa berwangian mesti utk suami shj.
Jom kita berwangian2 dan meletakkan wangian di dalam rumah...dalam kereta...dalam bilik...

Nabi paling benci bau busuk...sehinggakan apabila datang seorang lelaki yang berbau bawang...nabi minta sahabat baginda utk perintahkan lelaki tersebut berundur..keluar dari masjid nabawi...sehinggakan ke perbatasan kubur baqi'....Subhanallah...Nabiku!

Nabi juga gemar bersugi...
Kita kena jaga bau mulut kita
Jangan sampai kita berjubah bagai...tapi bau badan busuk...mulut berbau...nauzubillah...
Itu contoh Abu Jahal...

Nabi orangnya handsome...jaga penampilan kita...bila Nabi selamat pulang dari Mikraj...para sahabat bertanya..."Ya Rasulullah....adakah tuan melihat wajah Nabi Yusuf?"adakah Nabi Yusuf benar2 handsome seperti malaikat....? Bagaimanakah kehensemannya?"Dalam tersenyum Nabi menjawab....diberikan kepadanya separuh dari kecantikan manusia.... (terdapat pendapat ulamak yang mengatakan....sebenarnya Nabi nak cakap...nak mudah faham, Nabi Yusuf tu...kehensemannya adalah separuh dari encemnya aku...) tapi Nabi kita kan sopan...merendah diri...maka nabi jawab macam tu....terbaikkkk!

Macam mana cara Nabi makan....?
Baca Bismillah
Guna tangan kanan
Ambik yang paling dekat dulu
Baca Alhamdulillah...



Cara Nabi memanggil isteri...panggilan manja...bukan nama yang kat Dlm IC....
Isteri baginda pula bagaimana? Mrk memanggil nabi dengan panggilan Ya Rasulullah. ..bukannya darling abg...

Tips:sesekali kita panggil suami dengan pangkat dia...contoh bila dia minta air"Wahai Pegawai Pendidikan DG 44....air dah siap"hihihi....ini contoh aje.

Tips:minum air satu cawan...galakkan anak berkongsi juga cawan...jimat tenaga tak perlu basuh banyak cawan...

Pesanan :isteri cantik2 kat rumah...bukan kat luar...isteri juga kena layan la suami baik2...(in sya allah)

Nasihat utk suami...jangan marah2 isteri....
Isteri bukannya seperti bola tangkis...sebelum dapat dilurut2....bila dah dapat dismash2
Isteri bukan seperti bola sepak...sebelum dapat dikejar2...bila dah dapat ditendang2
Tetapi isteri...ibarat bola ragbi....sebelum dapat dikejar2. ..bila dah dapat dipeluk2... (tersentuh) setuju wahai Qaum Ibu.???

Suami jangan marah isteri tau...walaupun isteri suka berleter....

Apa lagi yang kita nak tiru Nabi? 
Ibadah Nabi luar biasa...
Nabi solat sunat tahajjud sahaja....dlm satu rakaat membaca surah al baqarah...surah ali imran dan surah an nisa... (lebih kurang 600 ayat)

Inilah nabi kita....yang akan bersama kita menemani kita...sehingga kita selamat memasuki syurga Allah SWT....jom perbanyakkan selawat kpd Nabi dan jom rindui Nabi kita Saw. 

No comments:

Post a Comment