Thursday, December 18, 2014

๐Ÿ’ HAKIKAT KEHAMBAAN

๐ŸŒธKata kata hikmah Imam asy-Syafi'i๐ŸŒธ

 

1. "Sifat yang paling nyata dalam diri manusia adalah kelemahan. Sesiapa yang menyaksikan kelemahan dalam dirinya, ia akan memperoleh istiqamah bersama Allah swt." (Riwayat al-Buwaiti)

2. "Sesiapa yang dikalahkan oleh syahwat cinta dunia, ia pasti menjadi hamba ahli ahli dunia. Barang siapa yang berasa qanaah (cukup), hilanglah kehinaan daripada dirinya." (Riwayat Abu Abd ar-Rahman as-Sulami)

3. "Kebaikan dunia dan Akhirat terletak pada lima perkara : jiwa yang berasa kaya, tidak menyakiti orang lain, pekerjaan yang halal, pakaian takwa dan percaya pada Allah dalam setiap keadaan." (Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman)

4. "Simpanan yang paling bermanfaat ialah takwa. Manakala simpanan yang paling bahaya ialah permusuhan."
(Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman)

๐Ÿ’ HATI DAN HIKMAH 

1. "Barang siapa yang ingin Allah buka dan terangi hatinya, maka tinggalkanlah ucapan ucapan yang tidak berguna, tinggalkanlah dosa, jauhi maksiat dan hendaklah ia memiliki ibadah tersembunyi antara dirinya dengan Allah SWT. Siapa yang melakukan itu, Allah akan membukakan baginya ilmu yang menyibukkannya daripada perkara perkara lain. Dan sesungguhnya mengingati kematian ialah perkara yang paling menyibukkan." (Riwayat Harmalah bin Yahya)

2. "Sesiapa yang ingin agar Allah buka hatinya dan memberinya hikmah, maka hendaklah ia berkhalwat (menyendiri), sedikitkan makan, meninggalkan berkawan dengan orang-orang jahil dan membenci ahli ilmu yang tidak bersederhana dan beradab." (Riwayat Muhammad bin Musabbih) 

3. "Tidak ada yang mengenali riak selain orang yang ikhlas." (Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman)

4. "Jiwa manusia dibentuk dalam kecelaan. Ia suka mendekati orang yang menjauhi daripadanya dan suka menjauh daripada orang yang mendekatinya."
(Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman) 

5. "Orang yang paling tinggi darjatnya ialah orang yang tidak berasa tinggi. Orang yang paling mulia ialah orang yang tidak berasa mulia." (Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman)

๐Ÿ’ ILMU PENGETAHUAN

1. "Menuntut ilmu lebih baik daripada solat sunat." Beliau juga berkata, "Barang siapa yang menginginkan dunia, maka kuasailah ilmu. Dan barang siapa yang menginginkan Akhirat, maka kuasailah ilmu." (Riwayat an-Nabawi)

2. "Ilmu terbahagi kepada dua bahagian : Ilmu agama dan ilmu fiqh. Ilmu agama ialah fiqh, dan ilmu dunia ialah perubatan. Selain kedua duanya daripada syair dan lain lain, maka hanyalah aib semata."
(Riwayat ar-Rabi'i bin Sulaiman)

3. "Janganlah engkau tinggal di satu negeri yang di dalamnya tiada seorang yang alim yang mengajarkan agamamu dan seorang doktor yang memberitahu keadaan tubuhmu." (Riwayat Muhammad bin Harun bin Mansur)

4. "Setiap kali aku bejumpa dengan ahli hadis, seolah olah aku sedang melihat sahabat Nabi SAW." (Riwayat Ibnu Abdil Hakam)

๐Ÿ’ BERSAMA MANUSIA

1. Asy-Syafi'i melarang kami membicarakan orang lain. Beliau berkata, "Seorang muslim ialah saksi Allah untuk Muslim yang lain." (Riwayat al-Muzani)

Maknanya sebagai saksi, seseorang tidak boleh sembarangan menilai orang lain sebab tersalah dalam persaksian sangat buruk akibatnya. Oleh itu, lebih selamat untuk diam dan tidak membicarakan hal orang lain.

2. "Setiap orang pasti ada yang membenci dan mencintainya. Jika seperti itu, maka hendaklah kita jadi orang orang yang taat kepada Allah." (Riwayat al-Muzani)

3. "Wahai Abu Musa, sekuat apa pun usahamu agar semua manusia menyukaimu, engkau tidak akan mampu melakukannya. Oleh itu, ikhlaskanlah amal dan niatmu hanya kepada Allah."
(Pesanan Imam asy-Syafi'i kepada muridnya, Yunus bin Abdil A'la)

4. "Barang siapa yang menginginkan husnul khatimah, maka usahalah untuk selalu berbaik sangka kepada manusia."
(Riwayat Ayub bin Sulaiman)

5. "Siapa yang menceritakan keburukan orang lain kepadamu, ia akan menceritakan keburukanmu kepada orang lain. Siapa yang membawa berita orang lain kepadamu, ia akan membawa beritamu kepada orang lain. Siapa yang berlebihan dalam memujimu jika engkau menggembirakannya, ia akan berlebihan dalam mencelamu jika engkau memarahinya." (Riwayat al-Buwaiti) 

๐Ÿ’ SAHABAT. 

1."Terlalu terbuka dalam pergaulan akan mengundang kawan kawan yang buruk. Terlalu tertutup dalam pergaulan akan mengundang permusuhan. Maka hendaklah engkau selalu berada antara sikap terbuka dan tertutup." (Riwayat Ali bin Ismail)

2. "Orang yang zalim kepada dirinya sendiri adalah yang merendahkan diri kepada orang yang tidak menghormatinya, yang inginkan cinta orang yang tak bermanfaat baginya dan yang menerima pujian daripada orang yang tidak mengenalinya." (Riwayat al-Muzani)

3. "Sesiapa yang jujur dalam mencintai saudaranya, maka ia akan selalu menerima alasannya, menutupi kekurangannya dan memaafkan kesalahannya." (Riwayat ar-Rabi' bin Sulaiman)

4. "Tanda sahabat sejati adalah ia menjadi sahabat kepada setiap orang yang bersahabat dengan sahabatnya."
(Riwayat Ibnu Ufair)

Wallahu a'lam: Semoga bermunafa'at kepada semua.. Salam rindu dari A.U.R.A yang kini transit sebentar..

No comments:

Post a Comment