Sunday, December 21, 2014

PENTINGNYA SESEORANG ITU MEMILIKI AKHLAK YANG BAIK,LUHUR DAN TERPUJI KERANA APA YANG ADA DI DALAM HATI KITA ITULAH YANG MENCERMINKAN DIRI KITA YANG SEBENARNYA.



Setiap gelas memercikkan apa yang ada di dalamnya.Apabila isinya air putih maka air putih lah yang akan keluar.Kalau isinya kopi maka kopilah yang keluar.Tetapi kalau isinya kotoran maka yang keluar adalah kotoran.

Yang keluar daripada gelas tersebut ditujukan kepada sesiapa pun bergantung kepada isinya.Orang baik,orang jahat masing-masing menerima daripada gelas tersebut apa yang ada dalam isinya.Kalau kebaikan maka semua akan merasai kebaikan.Kalau kotoran semuanya rasa kotoran.

Lantas di hati kita apa yang ada?Kalau di hati kita di sini ada kebaikan.Apa pun provokasi yang kita terima yang keluar daripada diri kita hanyalah kebaikan.Namun kalu isinya kotoran apa pun yang keluar dari kita adalah kotoran.

Melihat orang membuat baik kepada kita.Kalau fikirannya kotor maka pasti dia akan mengatakan Ya dia buat begitu kerana ingin dipuji dan sebagainya dengan prasangka buruk kita.

Suatu hari Saidina Hassan Bin Ali Bin Ali Thalib masuk ke dalam masjid antara jumaat.Khatib sedang berkhutbah maka beliau masuk ke dalam masjid berdiri berdekatan tiang dan kemudiannya menunaikan solat sunat.Setelah solat beliau duduk maka khatib yang sedang berkhubah mencaci maki dengan mengatakan mengenai ayahnya Hassan begini,ibunya Hassan begini(mengata perkara yang tidak baik).

Saidian Hassan yang ketika itu bersama anaknya hanya diam sahaja maka anaknya tidak dapat menahan kesabaran lalu dibilang "Abah!Engkau tak dengar apa dia cakapkan?Maka Saidina Hassan mengatakan "Naam saya dengar apa yang dikatakan.

Berkata anaknya "Kalau abah dengar omongannya maka jawablah kalau omongannya itu adalah tidak benar."Maka Saidina Hassan berkata kepada anaknya."Wahai anakku!Dia mencaci engkau mahu membalas mahu saya mencaci dia juga?Kapan keluarga Baginda Nabi,ayahmu,moyangmu sebagai tukang mencaci?Tidak ada!!

Saya Hassan yang keluar dari saya semuanya hal-hal yang indah.Semuanya yang keluar daripada lidah saya semuanya hal yang baik.Ayah saya pun demikian,ibu saya pun demikian,kekek saya pun demikian pun.Kapan kamu kata menurutmu ayahmu,ibumu,kekekmu sebagai tukang mencaci orang lain?Tiada!!!



Al-Imam Ali Zaenal Abidin tatkala ketika beliau dicaci maki maka dia buat-buat tak dengar.Hanya diam sahaja sehingga orang yang mencacinya itu tukang caci itu mengatakan yang aku cacikan itu adalah engkau!!

Maka Al-Imam Ali Zaenal Abidin menjawab engkau menunjuk aku dengan cacianmu dan aku memaafkan segala cacianmu dan aku tidak menganggap cacianmu.


Dikisahkan ada satu orang yang mencaci Ulama yang besar.Ketika Ulama itu sedang berjalan untuk menuju ke kampungnya maka orang itu mengatakan perkara-perkara yang tidak baik terhadapnya memaki dan mencacinya sepanjang perjalanannya.

Begitu sudah dekat dengan kampungnya.Maka Ulama ini berhenti seketika dan mengatakan"Ya fulan kalau masih ada lagi cacianmu yang ingin engkau keluarkan semua maka cepat sebab sebentar lagi kita akan masuk ke kampung saya yang mana ada teman-teman saya orang bodoh yang tidak bisa bersabar dengan ucapanmu,cacianmu dikhuatiri mereka akan marah dan akan memukul engkau.

Saya tak mahu itu terjadi maka kalau engkau masih ada yang ingin dikeluarkan maka saya akan duduk di sini sehingga selesai.Jadi bila masuk ke kampung nanti selesai semuanya.Jangan ketika masuk kampung,mereka akan menyerang engkau disebabkan kata-katamu.

#MutiaraKata[AL-HABIB JINDAN BIN NOVEL BIN SALIM BIN JINDAN]

No comments:

Post a Comment