Thursday, December 11, 2014

Pandangan Mata

"Duduklah di dalam majlis yang baik-baik di mana di dalamnya kita boleh melihat  dan bersama-sama dengan orang-orang yang soleh.

Ulama mengatakan pandangan mata orang-orang soleh apabila dia memandang kita ia akan menjadi suatu kesan yang positif di dalam diri kita sehingga yang jahat akan berubah menjadi yang baik.

Daripada yang buruk akan berubah menjadi cantik dan orang yang jahil akan berubah menjadi orang yang berilmu InshaAllah."

#MutiaraKata[AL-FADHIL USTAZ IQBAL ZAIN AL-JAUHARI]

Bilamana kita menyebut nama orang yang soleh maka rahmat turun mencurah-curah.Orang yang soleh ini kalau kita duduk dengan dia sahaja walaupun kita tidak mendengar percakapannya hanya melihat wajahnya duduk sekali bersamanya itu pun akan mendapat manfaat.

Belum lagi kita mendengar kata-katanya.Apabila kita mendengar percakapannya akan memberi manfaat pada hati kita.Kalau kita tak duduk dengan dia dan tak dengar percakapannya maka kita menziarahi perkuburannya ianya akan memberi manfaat pada kita.Bahkan kalau kita tak dapat ziarah dengan hanya mendengar kisah kehidupan orang-orang yang soleh itu pun akan mendatangkan manfaat.

Berkata Imam Sufyan Ats-Tsauri ketika mana menyebut nama orang yang soleh itu pun sudah mendatangkan manfaat.MashaAllah kerana apa?Sebab mereka itu orang-orang yang dekat dan rapat dengan Allahسبحانه وتعالى.Sebaliknya apabila kita duduk bersama dan menyebut nama orang-orang yang jauh dengan Allah  سبحانه وتعالى maka itu pun akan memberi kesan kepada hati kita.

Kata Imam Abdullah Alwi Al-Haddad mencintai orang-orang soleh ini adalah sa'adah yakni kebahagiaan dunia dan akhirat.

#MutiaraKata[AL-FADHIL USTAZ ASHRAF OSMAN]

Awal darjat kesolehah itu adalah apabila kamu mencintai orang-orang yang soleh.Orang yang tidak cinta kepada orang yang soleh maka ianya bukan daripada kalangn orang yang soleh.

Apabila seseorang ingin menjadi soleh.Ianya perlulah mencintai orang yang soleh dan cinta kepada Para Sahabat Baginda Nabi ﷺ dan Ahlul Bait Baginda Nabi ﷺ merupakan satu sifat yang soleh.

Apabila seseorang itu mencintai orang-orang yang soleh,Para Sahabat Baginda Nabi ﷺ dan Ahlul Bait Baginda Nabi ﷺ ia akan menjadi penyebab untuk dirinya menjadi orang yang soleh.

Tanda kedua orang yang soleh adalah bilamana kamu sentiasa menyebut,berdoa kepada kedua ibu bapa kamu.Kalau mereka sudah meninggal dunia maka pohonlah keampunan kepada mereka.Sekiranya mereka masih lagi hidup maka berdoalah untuk kebaikan mereka.

Kalau kamu rajin berdoa kepada kedua ibu bapa kamu maka kamu merupakan orang yang soleh.Apakah buktinya?

Nabi ﷺ menyebutkan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu'Anhu katanya Nabi ﷺ bersabda "Apabila anak Adam(manusia) meninggal dunia maka terputuslah semua(pahala) amal perbuatannya kecuali 3 macam perbuatan iaitu

1)Sedekah Jariah
2)Ilmu yang bermanfaat
3)Anak soleh yang mendoakan ibu bapanya.

Tidak akan berdoa seseorang anak itu baik lelaki mahupun perempuan kepada kedua ibu bapanya melainkan ianya adalah merupakan anak yang soleh.

#MutiaraKata[AL-HABIB MUSA KADZIM JA'AFAR MUHAMMAD AS-SEGGAF]

No comments:

Post a Comment