Tuesday, August 4, 2015

Allah سبحانه وتعالى Sendiri Yang Menjaga Dan Menghiburkan Perasaan Seorang Ibu

Allah سبحانه وتعالى Sendiri Yang Menjaga Dan Menghiburkan  Perasaan Seorang Ibu Bilamana Anak Melukakan Hati Ibunya. Mulianya Ibu Disisi Allah سبحانه وتعالى .

" Bagaimana seseorang itu ada hati untuk melakukan sifat Derhaka atau menyakiti kepada perasaan seorang Ibu atau Ayah? Sementara Allah سبحانه وتعالى di dalam Al Quranul Kareem yang membela akan Kerisauan, Rintihan, dan perkara yang tidak menyenangkan di hati seorang Ibu, Allah سبحانه وتعالى yang Hiburkan ibu itu, Allah سبحانه وتعالى Menghilangkan perasaan kerisauan seorang Ibu, Bilamana Allahu Rabbil 'Alamin سبحانه وتعالى menjaga Hati seorang ibu daripada sikap sesiapa pun juga apatah lagi seorang anak yang tidak ambil berat kepada ibunya.

Siapakah Ibu yang dijaga hatinya oleh Allah سبحانه وتعالى ? Ibu Nabi Musa عليه السلام ,yang meletakkan anaknya di sebuah tempat yakni diletakkan di Sungai Nil ,kerana risau anaknya Nabi Musa عليه السلام akan dibunuh oleh Fir'aun. Ibunya berbuat demikian kerana Allah سبحانه وتعالى telah Mewahyukan kepada Ibu Nabi Musa untuk meletakkan Nabi Musa di sungai nil itu.

Kemudian Allah سبحانه وتعالى Mengilhamkan kepada Ibunya, Kami Allah akan kembalikan anakmu ini supaya kamu Wahai Ibu Nabi Musa seronok dan tidak susah hati. Lihat bagaimana Allah سبحانه وتعالى yang menghiburkan Hati seorang Ibu. Bukankah sepatutnya seorang anak mencari sebab untuk menjadikan Ibunya gembira? 

Kemudian dibawalah Nabi Musa عليه السلام oleh sungai itu dan termasuk ke tempat isteri Fir'aun yang bernama Asiah kemudian Nabi Musa dibawa, dijaga, dibela dan pada akhirnya ketika nak disusukan ,Nabi Musa tidak mahu. Berkata kakak kepada perempuam Nabi Musa, Mahukah aku temukan seorang yang boleh menyusui bayi ini?  Dan akhirnya yang menyusui Bayi itu adalah Ibunya Nabi Musa sendiri. 

MasyaAllahh Bukankah itu yang Dijanjikan Allah سبحانه وتعالى . SubhanaAllah. Dimanakah seorang Ibu ada hati untuk meletakkan anaknya di sungai seperti itu? akan tetapi dia buat itu demi untuk menyelamatkan anak tersebut dan bukan untuk dirinya. 

Maka demikianlah perasaan seorang Ibu tiada perasaan yang lebih Dasyat dalam Kasih Sayang melebihi kasih sayang seorang Ibu kepada Anaknya"

- Ad Da'ie IlaAllah Al Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid حفظه الله تعالى -

No comments:

Post a Comment