Monday, February 23, 2015

Kelebihan Orang Yang Bangun Malam



" Berkata Para Ulama, Sesiapa yang bangun 30 minit sebelum subuh atau mereka yang menghidupkan malamnya,Maka Allah سبحانه وتعالى menghidupkan Hatinya di Akhirah kelak. walaupun kamu bangun itu sekadar sebut nama Allah atau Zikr yang pendek di atas katil kamu, Maka Allah سبحانه وتعالى akan menulis nama kamu sama dengan mereka yang bangun malam.
Allah Berfirman dalam Hadis Qudsi, Pada Waktu Tengah Malam itu Allah memanggil semua manusia, sesiapa yang perlu Hajat, Aku menunaikan Hajatnya, Sesiapa yang memohon Keampunan, Akan Aku ampunkan dosanya.

Sepertimana Saidina Bilal رضي الله عنه ketika bangun sebelum subuh, setelah Saidina Bilal selesai melakukan solat dua Rakaat , Beliau terus angkat kedua tangannya dan berdoa , Ana YaaAllahh, Ana YaAllah, Ana YaAllahh. Sehingga satu hari, ada seorang masuk masjid nampak Saidina Bilal dengan doanya Ana Ana Ana YaAllahh. Wahai Yaa Bilal, Doa apakah ini? saya tak pernah dengar doa seperti doa Bilal.

jawab Bilal, Bukankah Allah سبحانه وتعالى berfirman dalam Hadis Qudsi,  Sesiapa yang memohon keampunan akan Aku ampunkan dosanya. Jadi saya jawab Ana YaaAllah. Lagi Allah Berfirman dalam Hadis Qudsi, Sesiapa yang mohon sesuatu hajat, Aku tunaikan Hajatnya. Saya jawab Ana YaAllahh, saya ada hajat dunia akhirah, hajat zuriat soleh dan solehah, hajat anak berjaya dunia Akhirah. Allah juga Berfirman , Allah memanggil semua manusia, Sesiapa yang nak Ke'afiatan, Keampunan, Kaya dan sebagainya, Aku Tunaikan Semuanya. Saya jawab Ana YaAllahh, Ana YaAllah, Ana YaAllah. saya hanya teringat apa yang Allah Berfirman sahaja dan Allah Tau. Allah Tau segala isi hati kamu, mintalah kepada Allah Khususnya Sebelum Subuh "

-Murobbi Syeikh Abdullah Salim Al Jahaf-

No comments:

Post a Comment