Thursday, November 19, 2015

Siras Salikin 18 November 2015

Pengajian semalm di Jenderam 18 hb November
dari kitab Siras slaikin…

sedikit dari apa daddy dapat ingat, smalm punya topic agak special and daddy ikat ni’at nak post share it with my family.

Bab menangis..

“ adalah lebih baik dari sis ALLAH itu mata yang menangis kerana akan takut kepada ALLAH “

  • bila kita menangis kerana sebab takut kita kepada ALLAH, maka ALLAH lebih memuliakan kita.
  • dari hadis pak sheikh ada sebut, kalau bila kita berpeluang “kahlyun” (bersendirian/khalwat) tengah malam bertahhajud maka cuba lah sedaya untuk mengingati NYA dan kebesaran NYA sampai kita takut akan NYA dan kita menitis air mata, 
  • ada satu ulama’ yang berimankan hadis yang menyatakan bahwa titisan air mata yang keluar dari mata insan yang takut kepada ALLAH, air mata itu akan menjadi penyelamat diri nya dari di sambar api neraka…bila ulama menangis kerana dia ada perasan takut kepada Allah, ulama' itu menyapu muka /janggut dan anggota badan nya dengan titisan air mata nya ... dan PS mengajar kita supaya paksa diri kita untuk menangis bila kita beribadah dengan menghadirkan rasa takut kepada ALLAH. 
  • kalau tidak dapat nangis (susah nak nangis ) maka hendaklah kita buat buat mengangis sampai betul betul menangis.
  • BESAR rahmat ini…di riwayatkan oleh Saiyyidan ABDULLAH ibni UMAR yang berkata sessungguhnya titisan air mata seorang hamba ALLAH adalah lebih besar ganjaran nya dari dia memberi sedekah sebesar bukit EMAS..

Dalam bab lain pula , PS kata, ramai dari kita ini sudah masuk dalam bab khawatir kepada perkara yang sesat/salah/dan merugikan….what he means is that , selahirnya kita di dunia ini, our rezeki telah di tentukan ALLAH tapi as we progress in life, we have lost focus and we worry about sustenance on the earth and forget to collect sustenance for akhirat…DIa connect this kepada diri dia sendiri…dulu sebelum dia ada anak, senang saja nak memikirkan tanggungjawab sebab ada satu orange saja…kemudian bila sudah ada anak , shfit pula ‘khawatir” kepada sustenance dunya sehingga we compromise on akhirat issues.

this is very important message for all of us in this family.
PS reminds us to be focus and not be distracted from our purpose.

We are all going to GO but yet we spend so much time on accumulation of things that won’t benefit us in akhirat…”berpada pada la hendak nya kita”

No comments:

Post a Comment